Nuffnang Adds

Thursday, March 31, 2011

Pertunangan

Lama dah tak hapdet blog nihhh..hampir jadik blog tinggal gayenye. Tp naseb bek tuan tanah nye masih ade semangat hari ni. 

Itu pun sebab bile tengok2 kalendar, genap 30 hari lagi tuan tanah blog syahizwa ni nak bertunang. Hehehehe agak gedix di situ.

Okeh, cite sket la bab pertunangan ni yek. eh bukan aturcara pentadbiran majlis tunang aku nti tu nti..tp serba siket psl pertunangan  almaklumlah aku ni tak gagah nak creat blog b2b nih.  Syg sgt blog syahizwa nih..ececeh.  Dolu2 aku selalu tgk sepupu2 sedara mara kawan2 aku bertunang. Siyes, dah tak hengat bp kali aku attend majlis tunang. Sampai siap jadik pengapit masa majlis tunang pun ade! Tunang pun kene ade pengapit ke?? hermmm.  Setiap kali aku attend majlis tunang,  aku konfiden bhw itu adalah majlis adat.  Adat melayu yg tak ditelan zaman.

But the thing is, pertunangan itu mmg disyariatkan dalam Islam dan ianya dikanun dalam undang-undang.  Begitulah.  Kenapa disyariatkan dalam Islam, knp dikanun dalam undang2? korang carik la sendiri.  Banyak sgt sebab nye.  Bukan tak boleh taip pjg2 tp aku agak lemah tenaga batin arini.  Maybe lately ni bnyk sgt berpikir.  Pokoknya, pertunangan itu bukan mende main2 ye habang2 hakak2 hadek2.  Ko nak tunang, pandai2 la ko pikir yg ko dah yakin ko nak bertunang dengan sipolan bin sipolan.  Ni tak, dah tunang buat majlis grand2 pastu tibe2 tak serasi. Eh eh.  Tp sekirenya die mmg bukan jodoh ko walopon dah tunang sekali pun, contohnye dalam tempoh bertunang tu tibe2 psgn ko tu disahkan mengidap penyakit merbahaya yang boleh memudaratkan pasangan di masa akan datang, itu xpelah..ini tak, jumpe yg lebih hot sket..sng je nak putus tunang.  Ape lagi, see u in court! hamik ko! bayar la segala tok mak nenek perbelanjaan yang dah dibelanjakan ke atas ko ;p

*isk tibe2 aku emo pulak*

lagi 30 hari aku jadik tunangan org. eh agak gedix lagi di situ. amponnnn!

perasaan? "mcm2 ade sebenarnya. bercampur baur.  gembira bahagia gusar.." *mcm lah ko kesah perasaan aku kannn..utk sebentar, kasik chance aku jawab ala2 artis hokeyy..!*

Semoga Allah permudahkan segala-galanya.  Semoga Dia merestui keputusan aku dalam menjalinkan ukhuwah yang lebih kukuh sesama Islam. Amiinnn~

footnotes : nti aku hapdet pix tunang eh. wakaka. sebulan lagi kottt..

k, bai!



3 comments:

  1. untuk setiap niat baik insha Allah akan dipermudahkan.

    syahizwa, update la on your preparation towards the engagement day and eventually the BIG day.

    boleh la jadi panduan orang2 yang nak mengikut jejak langkah...=)

    nway, congratulations in advance!

    ReplyDelete
  2. along,

    terima kasih atas doanya!

    segan sebenarnya. lagi pun, blog sy ini tak sesuai utk jadik blog bride to be. smpai perihal DIY bunga manggar pun nak dicite kan..ye tak?

    insyaallah serba sedikit akan saya update. sy budak baru belajar ;p

    anyway, thanks along!

    ReplyDelete
  3. tahniah..selamat bergelar tunangan orang...

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers