Nuffnang Adds

Monday, October 18, 2010

kurang zat besi??

Arini ade kempen derma darah kat lobby selangor dredging..ermm dah lama gle tak menderma.  Last skali aku derma 21 Julai 2008.  Time tu 22 thn..pehhhh lama gle! tak sangka plak ble belek2 buku rekod derma darah tu, 2 thn lepas aku derma darah..rs macam baru jew..isk isk..(masa mmg berlalu dgn sgt cpt!) Lunch time td bantai makan sushi bnyk2 biar berat mencukupi at least 45kg utk lepas menderma darah.  Unfortunately, for the very first time aku tak lepas menderma kali ni..kalau dulu, kurang berat, makcik Misi paksa aku sumbat roti banyak2 kat molot plus milo utk tambah berat bdn n kasik energy..Tp dis time, langsung xde chance.  Reject terus..sbb katenye aku kekurangan Zat Besi (syarat utama utk derma darah rupenye).  Padahal aku br je melantak tak hengat! so td aku ushar la mr gugel tanye sket psl ni, ini die info psl Zat Besi or iron ;

Zat besi atau iron adalah nutrien penting untuk badan manusia. Seorang lelaki dewasa yang sihat mempunyai 40 hingga 50 mg iron per kilogram berat badan manakala bagi wanita dewasa mempunyai 35 hingga  50 mgs per kilogram berat badan.

Iron memainkan peranan penting dalam pengangkutan oksigen daripada paru-paru ke tisu. Iron bergabung dengan oksigen di dalam paru-paru dan melepaskan oksigen dalam tisu-tisu yang memerlukan. Iron digunakan dalam pembuatan haemoglobin. 

Iron juga berperanan penting dalam fungsi normal imuniti. Kekurangan iron telah menunjukkan badan kita mudah mendapat jangkitan. 

Sumber terbaik zat besi berasaska makanan ialah hati, tiram, kerang, buah pinggang, daging tanpa lemak, ayam/itik dan ikan. Kacang dan sayur yang dikeringkan adalah sumber iron yang baik daripada tumbuhan.

Kekurangan zat besi boleh menyebabkan :
Keletihan, lemah badan.
Berdebar, sakit dada.
Kesukaran bernafas.
Anemia.

ha...pttlah lately ni aku berdebar2 n sakit hati dada yg tak terkire..rupe2nye kurang zat besi..kehkeh..takpe esk i carik kerang kay..kasi tambah itu zat besi spy leh jadik wanita besi  lebih sihat..ehehe

Sekian!

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers