Nuffnang Adds

Wednesday, October 27, 2010

Selamat Hari Jadi Emak!


Daripada Jahimah al-Sulami, beliau menemui Rasulullah lalu berkata:
“Wahai Rasulullah. Saya ingin berperang. Dan saya datang untuk berbincang.
Rasulullah bertanya: “Adakah engkau mempunyai ibu?”
Beliau menjawab: “Ya.”
Rasulullah SAW bersaabda: “Dampingilah dia. Sesungguhnya syurga
terletak di bawah di kedua kakinya.”

Hadith Riwayat al-Hakim.

27 Oktober 2010 ~ hari ini hari jadi emak..lusa hari jadi aku..hari jadi emak dgn aku selang sehari..dolu2 b4 aku berkelana di ibu kota, semasa tinggal bersama emak..stp tahun msti aku celebrate hari jadi dengan emak.  Abah mstilah celebrate birthday bini die..so, nak tak nak msti la die celebrate birthday aku skali..heheh..

Mak aku ade kuasa ajaib aku rasa..kalau aku balik je, bile aku tgk die msti otometik hati aku penuh dgn rindu dendam.  Lagi2 bile dah ddk sendiri ni, jauh dari emak..hari2 bergayut dgn mak pun, tak pernah puas! actually, malam tadi aku tidur bertemankan ayor mata (almaklumlah hati tisu) sbb aku rinduuuuuuuuu sgt dkt mak! rindu yang tak tau nak habaq lagu mana? lagi2 birthday die ni..aku rasa kepingin nak cium tangan die, peluk die kuat2, cium pipi die! dan cakap kat die, smg mak dilimpahi bahagia di dunia dan akhirat!

Mak akan masak makanan kegemaran aku tiap kali aku balik.  Walaupun die tak ckp die masak spesel utk aku, tp aku tau die masak sempena aku balik..ye lah kan..kalau dah tengok ketam masak sambal, sembilang asam pedas daun kesom, ikan sepat lemak nenas..atau salah satu drpd lauk-lauk itu..utk sape lagi kan? dah sah2 itu lauk pebret aku! memang die masak utk aku! or else, aku teman die pegi pasar..bp kali tawaf kat tmpt ikan tu..last2 aku tanye die.."dah bp kali pusing ni mak..nak carik ape?" die jawab "ikan sembilang nk masak asam pedas" - berderai air mata hati aku! (kalau kat pasar larkin, ikan tu selalu abis cpt..unless dtg awal2 pagi..kalau ajak aku yg teman g pasar..mmg bkn awal pagi la gamaknyeee..)

Mak aku mmg ade super power..kalau aku sedih, walau aku jauh..aku tau die tau aku sedih. Entahlah..aku tak penah cte kat die..tp nanti ade la kuar nasihat2 super power die..tu yg aku takjub tu..mcm tau2 je..isk..errr dolu2 time aku kecik, mak aku garang..sbb die mmg cekgu disiplin kt skola..sampai birat2 die cubit aku! tp tu time aku tadika..tp bile aku makin besar, masuk skola rendah n menengah..die makin sporting..mcm kawan!  time aku darjah 5, ade budak tu tulis la poem cintan cintun in english yaw'll..aku pon suh mak aku translate..kehkeh..sampai ade mamat tulis surat letak bedak pun pas surat tu kat mak aku..suh bagi kat aku..voleyy gitew?? aku pon pelik. Sampai skang aku pelik! siyes! tp disebabkan die sporting tulah..aku jadik malu utk buat salah..malu utk menipu..malu utk mengkhianati kepercayaan die pada aku!

Mak selalu sikatkan rambut aku..kalau dolu2, aku slalu gado dgn ahkak aku yg sowang tu..aku ikat tocang die pon nak gak..! hisssh! jadik mak aku pon sikat la rambut dua2 org pastu ikat tocang..tak lah santek sgt pon..tp rasa cam santek plak posing2 dpn cermin..kuikui..until now di usia 24 thn ini, aku ske amik sikat suh mak sikat rambut aku..pastu die komen ar rambut aku..rambut aku cam rambut die la..ape la..blablabla..hehehe..emak2..aktiviti wajib tiap kali balik msti aku lepak2 dgn mak..urut2 lah..picit2 lah..korek2 tinger lah..mcm2! sbb tu kalau aku balik rumah, aku malas nak kuar! 

Mak mcm radio kat rumah..bukan pasang radio membebel tu..tp radio bacaan al-quran..pas maghrib selalu die ngaji smbil tunggu isyak..tak sunyi la rumah tu ble mak aku ngaji..satu rumah dengor suara die..sekali sekala adelah aku ngendeng kat die mintak die semak aku ngaji..solehah kan aku..tp SEKALI SEKALA sahaja!HARAP MAKLUM! mak rajin beribadah..Insyaallah..Aku doakan hajat die nak naik haji dimakbulkan Allah suatu hari nanti..tp taklah mcm kisah makcik bertelekung mcm yg aku cte dlu tu..kalau blom baca klik sini.

Skang usia die pon dah menginjak 53 thn..lagi 3 tahun insyaallah bersara..walopon makin berumur, smgt die mengajar tak pernah kurang malah makin berkobar-kobar aku tgk..tak pernah rasa jemu, tak pernah merungut..tu yg buat aku kagum.  Tu yg buat aku rs nak jadi cekgu mcm mak aku!

Terlalu bnyk actually kalau aku nak cte psl mak aku..makin dipikir makin banyak smpai tak tertaip aku rs..tak terbalas rasanya ape yg mak aku dah buat utk aku..for this year, aku hadiahkan bunga spesel delivery cam kat gambar yg bawah ni utk mak aku..ini je termampu mak..aku harap mak suka..walopon tak pernah mintak pape..tapi, aku tau..pompuan kalo dpt munge mesti ati kembang2 punya! insyaallah mak suka ;)


Spt yang aku ckp, kalau cte pasal mak aku ni..sampai aku mati pon tak mungkin cte psl die akan abis..tak mungkin! Sbb die adalah emak aku, cikgu aku, teman aku, kawan aku..teringin nak jadik macam die.  Kene marah pun boleh ketawa lagi! ceria je..heheh..Mak, ani sayang mak!

sekali sekala mak aku jadik supir bapak aku..bapak aku tu sker la jadik bos kt blakang..!heheh!

Lastly,

Keredhaan ibu bapa adalah jambatan utk dptkan Keredhaan ALLAH S.W.T

Selamat Hari Jadi Emak!


Sekian!


2 comments:

  1. tetiba aku plak berhati tisu. siyes!

    happy birthday cikgu.. =)

    -makcik intan-

    ReplyDelete
  2. anyway mak aku dah terime bunge tuh..as u know..! die sgt gembire..dan aku jgk gembire sbb die gembire! gembire kan lah hati ibumu selagi die masih ada~

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers